Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Br 52 , 555 ČSD, 520 MÁV

locomotive_br52-8079-7.jpg

A Német Birodalmi Vasút 52 sorozatú mozdonya a Harmadik Birodalom legfontosabb úgynevezett hadimozdonya volt, mely 1942-től a háború végéig több, mint 6000 példányban készült a különböző németországi és a megszállt területek mozdonygyáraiban. A második világháború után a rendelkezésre álló alkatrészekből további 300 db-ot szereltek össze. A mozdony feladata a háború alatt az előrenyomuló Wehrmacht utánpótlásának biztosítása, illetve a megszállt országokból a hadizsákmánynak a birodalomba való eljuttatása volt. Bár a mozdonyokat egyszerű szerkezettel és anyagokból alig néhány éves üzemre tervezték, a háború után Európa legtöbb országának vasútja állományába és sokáig nélkülözhetetlennek bizonyultak az újjáépítés során.
br52_war_loot_by_kotbaum.jpg
A Német Birodalomnak a háború közeledtével jelentősen megnövekedett a vontatóigénye. Felmerült az igény egy olyan mozdonyra, amely erős, megbízható és összeszerelése lehetőleg minél kevesebb nyersanyagot, munkaórát valamint pénzt igényel.
A német mérnökök alapnak az egyszer már bevált 1 E tengelyelrendezésű 50-es szériát vették, melynek felépítményét kívánták egyszerűsíteni és korszerűbbé tenni. Az 50-es sorozat darabjai majd 6000 különálló alkatrészből, 17650 munkaóra alatt 160 tonnásra készültek. Az új mozdonyok ezzel szemben a háborús igényeket figyelembe véve csupán 5000 alkatrészből, 11650 munkaóra alatt készültek 139 tonnásra, amely 6000 munkaóra megspórolást jelentett, valamint a színesfémek felhasználási arányát is sikerült visszaszorítani. (az eredeti 2358 kg réz/mozdony arányt lecsökkentették 126 kg réz/mozdony viszonyra.)34782740.jpg
 
A gyártás egyszerűsítése érdekében elhagyták a vízelőmelegítőt, a füstterelőket (melyeket csak a háború után szereltek fel) és a ferde elülső keretet, csökkentették az alváz súlyát, a hajtórudakat a nehéz fémmegmunkálási technikák helyett pedig egyszerűen dupla T alakúra öntötték.
A széria gyártását csupán 1942 júniusában határozták el, így az első mozdonyok csak 1942 szeptemberében érkeztek rendeltetési helyükre. A tesztsorozat még 50 2773 – 2777 számozással készült, ezt később 52 002 – 006-ra változtatták a Henschel gyárban.
A gyártási terv havonta 500 gépre szólt 15 helyszínen, ennek ellenére az 500 darabot mindösszesen 3 hónap alatt sikerült elérni. A sorozat a német ipar legnagyobb számban gyártott mozdonya lett, több mint 6800 darab készült belőle, melyből majdnem 2000 darab került szovjet kézre. A gépek szolgálati idejét 5 évre tervezték, de a sorozat minőségét mutatja, hogy az utolsó BR 52-esek még a 70-es, 80-as években is közlekedtek, és ma is több száz darab van magángyűjtők kezében és múzeumokban.
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Super Active Cialis 40 Mg MatThyday

(MatThyday, 2018.07.15 02:28)

Generique Lioresal En France Comprar Levitra En Madrid Sin Receta Propecia 5 Months [url=http://tadalaffbuy.com]cialis[/url] Amoxicilina Next Day With Free Shipping